Inbeslagname statusblik
Kort nieuws 18 mei 2017
– Het Department of Special Investigation heeft besloten de fraude bij de import van luxe wagens, waarbij invoerrechten zijn ontdoken, aan het OM over te dragen en niet te wachten op de douane voor een berekening van de te betalen belasting plus boetes. Bij de fraude waren ook personen ‘in high places’ betrokken.
De wagens werden bij de invoer aangegeven als ‘geïmporteerd in onderdelen’, waardoor ze voor een lager tarief werden aangeslagen, maar de DSI zegt bewijs te hebben dat dit gelogen is. Ambtenaren die daarbij behulpzaam zijn geweest, worden strafrechtelijk aangepakt, zegt DSI adjunct-hoofd Suriya.
Een bron bij de DSI zegt dat de DSI onderzoek doet naar 7.123 wagens. Ze vermoedt dat honderden compleet werden ingevoerd en niet in onderdelen. De eigenaren proberen hun bezit uit handen van de DSI te houden. Soms is het eigendom in andere handen overgegaan of is het kenteken gewijzigd. Het gaat om Ferrari’s, Bentley’s en Porches. De DSI heeft de eigenaren gevraagd de wagens over te dragen, maar dat weigeren ze, waarbij ze soms zeggen beschermd te worden door machtige personen.
Eén geval dat veel aandacht in de media heeft gekregen, betreft een klassieke Panther die eigendom is van de abt van Wat Pailom in Nakhon Pathom. De belastingaanslag voor die wagen is nog steeds niet vastgesteld. (Zie het bericht van 27 februari 2016: Onderzoek naar ontduiking invoerrechten)
Onderzoek naar ontduiking invoerrechten
Zoals al gemeld op de homepagina is een andere abt in beeld gekomen in verband met het DSI-onderzoek naar de import van luxe wagens. Het gaat om zesduizend auto’s die volgens de aangifte bij de douane in onderdelen waren geïmporteerd, maar vermoed wordt dat ze in werkelijkheid compleet het land waren binnengekomen. De valse aangifte leverde een leuk voordeeltje aan invoerrechten op. De DSI zegt ze niet allemaal te gaan inspecteren, maar alleen de importen waar een luchtje aan zit.
De desbetreffende abt, Luang Phi Namfon, heeft een klassieke Engelse Panther, die hij cadeau heeft gekregen van een volgeling met een Thais restaurant in de VS. In oktober 2013 is de wagen op verzoek van de abt door de DSI gecontroleerd. Volgens de abt heeft de DSI daarbij geen onregelmatigheden geconstateerd. Hij verbaast zich daarom hogelijk dat hij door de DSI is gevraagd de wagen voor inspectie in te leveren. ‘Dat begrijp ik niet want de wagen is al geïnspecteerd en in orde bevonden.’
De abt heeft de wagen nooit voor persoonlijke doeleinden gebruikt; hij wordt alleen op belangrijke tempelevenementen ten toon gesteld. Verder komt hij niet, want de wagen verkeert in slechte staat. De advocaat van de abt gaat de DSI daarom vragen de wagen in de tempel te inspecteren.
Een andere wagen [van de zesduizend] waar de DSI haar pijlen op heeft gericht, is de antieke Mercedes Benz, die in het tempelmuseum van de beoogde Supreme Patriarch staat. Zie hiervoor de pagina Benoeming nieuwe Supreme Patriarch. Wat hebben abts toch met klassieke automobielen?
Beslag gelegd op 60 luxe wagens in BKK en Samut Prakan
19 mei – Het begon allemaal in mei 2013 toen op een trailer met luxe wagens in Nakhon Ratchasima brand uitbrak. De trailer vervoerde luxe wagens die geïmporteerd waren uit het buitenland, maar waarvoor niet de vereiste invoerrechten waren betaald.
De voorlopige finale van deze fraude vond gisteren plaats toen de DSI op acht plaatsen in Bangkok en één in Samut Prakan invallen deed in showrooms en huizen van directieleden. De Thaise FBI nam zestig wagens in beslag, waaronder 40 Lamborghini’s en verder onder andere Ferrari’s en Lotussen.
Uit het onderzoek van de DSI is gebleken dat gefraudeerd was met de facturen en aankoop documenten. De prijs van de wagens was lager aangegeven dan de werkelijke prijs, waardoor minder invoerrrechten hoefde te worden betaald.
De in beslag genomen wagens staan nog in de showrooms, maar mogen niet verkocht worden of verplaatst. Ook wordt zo voorkomen dat financieringsmaatschappijen leningen goedkeuren van potentiële kopers.
Volgens de DSI zijn 110 ambtenaren betrokken bij de fraude. Hun namen zijn naar de NACC gestuurd die verder onderzoek naar hen doet. De personen en bedrijven die zich schuldig hebben gemaakt aan de fraude, kunnen strenge straffen tegemoet zien (geen details).
Aan 10.000 luxe wagens zit mogelijk een luchtje
20 mei – Eigenaren van supercars als de Lamborghini, Ferrari, Bentley en Lotus zitten in het verdomhoekje, want is de wagen wel legaal geïmporteerd? Het Department of Special Investigation (DSI, de Thaise FBI) is een grootscheeps onderzoek naar 10.000 wagens begonnen, waar mogelijk een luchtje aan zit.
Donderdag deed de DSI op negen locaties in Bangkok en Samut Prakan invallen en legde beslag op 122 luxe wagens, geïmporteerd door de Niche Cars Group. ‘Luxe’ betekent dat er een prijskaartje aan hangt van 8 miljoen baht en meer. De wagens staan nog te pronken in showrooms, maar mogen niet verkocht of verplaatst worden.
DSI directeur-generaal Paisit maakte gisteren op een persconferentie bekend dat de DSI haar onderzoek uitbreidt naar alle luxe wagens om te zien of er gesjoemeld is met de invoerrechten door de prijs van de wagens lager op te geven dan ervoor betaald is. Paisit zegt dat het verschil wel 40 procent kan zijn. Voor de al in beslag genomen wagens komt dat neer op een totaalbedrag van 2,4 miljard baht.
Zoals gisteren al gemeld is de fraude ontdekt nadat in mei 2013 op een trailer met luxe wagens in Pak Chong (Nakhon Ratchasima) brand was uitgebroken. De invallen zijn gedaan in showrooms en huizen van directieleden van de Niche Cars Group, STT Autocar, Jubilee Line en Benz Nakarin Auto Group. De bewijsvoering kan lastig zijn, wanneer de wagens langer dan vijf jaar geleden zijn geïmporteerd, want zo lang bewaren dealers in sommige landen hun verkoopgegevens.
Behalve door een lagere prijs op te geven zijn ook wagens aangegeven als geïmporteerd in onderdelen, waardoor ze eveneens voor een lagere invoerheffing zijn aangeslagen, zegt adjunct permanent secretaris Dusadee van het ministerie van Justitie. De DSI moet uitzoeken hoeveel ze in het land van herkomst kostten. Naar schatting wordt jaarlijks met deze truc 10 miljoen baht aan invoerrechten ontdoken.
DSI-specialist Noppadol zegt dat de DSI onderzoek heeft gedaan naar 7.123 wagens. Daarvan zijn 3.773 verdacht. 25 gevallen zijn onderzocht als zogeheten special case. De eigenaren, politici en politiepersoneel, zijn aangeklaagd.
Foto: Persconferentie van de DSI. De man met het vingertje is een vertegenwoordiger van de Italiaanse ambassade.
Nog meer statusblik in beslag genomen
26 mei – Het Department of Special Investigation (DSI, de Thaise FBI) blijft op zoek naar luxe auto’s waarop de importheffing is ontdoken. Een week geleden legde ze op negen locaties in Bangkok en Samut Prakan beslag op 122 auto’s; woensdag kwamen er nog eens 38 bij.
Het gaat om vijf automerken: Maserati, Rolls-Royce, Aston Martin [Is dat niet de wagen van James Bond?], McLaren en Ferrari [Dat is de wagen waarin Red Bullet erfgenaam Vorayudh een motoragent doodreed]. Ze werden in beslag genomen in zeven showrooms, waaronder in winkelcentrum Siam Paragon.
Bij de import van de 122 wagens, geïmporteerd door de Niche Cars Group, heeft de overheid 2,4 miljard baht te weinig aan importheffingen ontvangen. De waarde van de wagens werd 40 procent lager aangegeven dan ervoor betaald was. (Bron: website Bangkok Post, 25 mei)
Persoonlijke noot: Dat de importheffing op geïmporteerde wagens wordt ontdoken, hoeft niemand te verbazen, want het tarief is achterlijk hoog. Een andere truc is om de wagen aan te geven als geïmporteerd in onderdelen, dan geldt een lager tarief.
Het hoge tarief zal wel tot doel hebben de auto-industrie in eigen land te beschermen, hoewel dat allemaal Japanse fabrieken zijn. Of het is gewoon een melkkoetje voor de overheid.
Kort nieuws zaterdag 27 mei
– Weer een nieuwe ontwikkeling in de import van luxe bolides. De DSI heeft tien van de 42 voornamelijk luxe wagens ontdekt die in Engeland waren gestolen en naar Thailand gesmokkeld. Ze zijn ontdekt in autoshowrooms. De DSI had de tien al ontdekt door de motornummers te vergelijken met de importdocumenten, nog voordat de de British National Vehicle Crime Intelligence Service contact over de diefstallen had opgenomen.
De eigenaren van de gestolen wagens mogen ze van de DSI houden mits ze beloven ze onmiddellijk aan onderzoekers over te dragen wanneer het onderzoek dat vereist. In bijgaand kader een overzicht van de gestolen wagens met mooie plaatjes van de tien onderschepte beauties.
DSI adjunct-hoofd Korawat waarschuwt voor figuren die beweren de DSI te kunnen bewegen om het beslag op auto’s, waarop de importheffing is ontdoken, op te heffen. Eén man die zich voordeed als DSI-functionaris is al aangehouden. Hij eiste een vergoeding voor zijn hulp.
Gevraagd waarom de douane de import van zoveel bolides met een wel erg lage aangegeven prijs heeft goedgekeurd, zegt directeur-generaal Kulit dat zijn ambtenaren niet op de hoogte waren van de werkelijke waarde. De alarmbellen gingen pas rinkelen nadat de douane was begonnen de prijzen te controleren. Daarna zakte de import dramatisch in.
Importeur van luxe wagens opgeroepen voor verhoor
28 mei – De importeur van luxe bolides die ervan verdacht wordt importheffingen te hebben ontdoken, wordt door de DSI verhoord. Wanneer bewezen kan worden dat hij zich daaraan schuldig heeft gemaakt, wordt hij vervolgd.
Het besluit is een reactie op de inbeslagname door de DSI op 18 en 24 mei van 160 luxe wagens met een prijskaartje van meer dan 3 miljard baht. De waarde van de wagens is bij de douane aanzienlijk lager aangegeven dan de catalogusprijs om de torenhoge importheffing niet te hoeven betalen.
Een van de wagens waarop beslag is gelegd, een Lamborghini Huracan, is eigendom van een zanger waarvan de naam met een D begint. [Zo worden verdachten vaak aangeduid], maar DSI adjunct directeur-generaal Korawat zegt dit niet te weten. De krant noemt niet de bron van die mededeling.
Bij het onderzoek naar de belastingontduiking werken de douane en de DSI samen. Ze onderzoeken alle importen vanaf 2012. Volgens een bron bij de douane vindt de douane het niet nodig grote schoonmaak te houden in de organisatie omdat de douanebeambten de import hebben goedgekeurd. Vermoedelijk opereert een netwerk, waarbij enkele functionarissen zijn betrokken. De NACC doet naar hen onderzoek. Indien ze medewerking hebben verleend aan de fraude, kunnen ze vervolgd worden wegens een ambtsmisdrijf.
De bron zegt dat de beambten altijd zijn uitgegaan van de door de importeurs aangegeven prijs omdat ze geen informatie hebben over de prijs, waarvoor de wagens zijn gekocht. De douane gaat daarom een nieuw systeem opzetten met gegevens over luxe wagens en de importeurs die er een gewoonte van maken importheffingen te ontduiken.
Een zakenman die een bedrijf in luxe en superluxe wagens heeft gehad, acht het onmogelijk dat de douane niet op de hoogte was van de catalogusprijzen. ‘Die wagens komen al tientallen jaren naar Thailand. Er zullen toch ook importeurs zijn geweest, die de prijs correct hebben opgegeven en eerlijk belasting hebben betaald. Toen ik de prijzen opgaf, wisten de douanebeambten precies wat ik aangaf.’
Belastingontduiking: En toen waren ’t er tien
29 mei – Gisteren meldde de krant dat de DSI één importeur van luxe wagens gaat verhoren. Vandaag bestaan verdenkingen tegen tien dealers wegens het ontduiken van (torenhoge) importheffingen en/of heling.
DSI adjunct-hoofd Korrawat zei gisteren dat de dienst in de startblokken staat om dealers te verhoren die ervan verdacht worden bij de import een lagere prijs te hebben opgegeven dan de catalogusprijs alsmede dealers die in England gestolen wagens naar Thailand hebben verscheept.
De DSI is daarover door de Britse National Vehicle Crime Intelligence Service (NaVCIS) geïnformeerd. Van de 42 voornamelijk luxe wagens heeft de DSI er inmiddels tien weten te achterhalen. Ook de kopers van de gestolen wagens werden opgeroepen voor verhoor.
Volgens de NaVCIS werden de wagens gestolen door een netwerk, dat ze doorverkocht aan Thaise medeplichtigen, die de wagens naar Thailand verscheepten. De eigenaren claimden de schade bij hun verzekeraar. Korrawat zegt dat op dezelfde manier wagens worden gestolen in Maleisië en Laos en naar Thailand gesmokkeld.
Van de tien wagens staan er zes in showrooms, drie zijn verkocht en een moet nog worden ingeklaard. Naar verluidt is acteur-zanger Pakorn bij de zaak betrokken. Hij is eigenaar van een Lamborghini Huracan waarop begin deze maand beslag is gelegd. De wagen staat te koop in een showroom. Pakorn zou het bedrijf hebben gevraagd de wagen te verkopen, zodat hij met de opbrengst een andere wagen kan kopen.
Op zijn Facebook schrijft Pakorn dat hij de wagen legaal heeft gekocht van een geautoriseerde dealer. ‘Ik ben geschrokken toen ik het nieuws over mijn Lamborghini las. Het nieuws is hard en kan tot misverstanden van lezers leiden.’ De DSI onderzoekt de zaak.
Negen douanebeambten zijn het haasje
30 mei – Negen douanebeambten, waaronder twee voormalige adjunct directeuren-generaal van het Customs Department worden ervan verdacht behulpzaam te zijn geweest bij ontduiking van de importheffing op luxe wagens. Ze zouden geholpen hebben facturen te vervalsen zodat de wagens tegen een lagere prijs dan de catalogusprijs konden worden ingeklaard. De Rekenkamer neemt juridische actie.
Bangkok Post opent vandaag met de affaire die een uitvloeisel is van een brandje in mei 2013 in Nakhon Ratchasima op een trailer met luxe wagens. De aangegeven waarde van een Lamborghini Gallardo en Lotus Elise S bleek toen ongebruikelijk laag. De twee importeurs die 16,8 en 3,4 miljoen hadden moeten betalen, kregen het geld later terug na goedkeuring door de twee adjuncten.
Zoals al gemeld heeft de DSI op 18 mei en vorige week woensdag beslag gelegd op 160 wagens inclusief 10 die zijn gestolen in Engeland. Door de fraude zou de overheid 3 miljard baht aan inkomsten zijn misgelopen, aldus de DSI.
Acteur-zanger Pakorn is door de DSI vrijgepleit. De groene Lamborghini Huracan die begin deze maand in de showroom van STT Autocar in beslag is genomen, is een andere Lamborghini dan de zijne, wat gebleken is uit vergelijking van de registratie- en chassisnummers. De wagen in de showroom is gestolen in Italië en via Engeland naar Thailand verscheept.
Kort nieuws 31 mei
– Het aantal ontdekte luxe wagens die in Engeland zijn gestolen en naar Thailand zijn verscheept, is inmiddels met 3 toegenomen naar 13. Nu nog 29 en dan zijn ze allemaal ontdekt. Een DSI-team ontdekte de wagens op een belastingvrije zone van de douane in Lat Krabang. Het gaat om twee Mercedessen en een Nissan.
Een bron zegt dat sommige boosdoeners proberen wagens uit Thailand te smokkelen om te voorkomen dat ze in beslag worden genomen. Volgens de douane zijn eerder deze maand twee in Engeland gestolen wagens, die naar Thailand waren verscheept, naar Hong Kong geëxporteerd, overigens legaal want de douane wist toen nog niet dat ze gestolen waren. De wagens komen op aanwijzing van de douane in juli terug.
Nieuwe controles op luxe wagens
1 juni – Eigenaren van luxe wagens moeten hun voertuig laten inspecteren door het Department of Special Investigation (DSI, de Thaise FBI) om te voorkomen dat de registratie niet wordt verlengd door het Land Transport Department. Dat is de nieuwste maatregel om een vinger te krijgen achter ontduiking van de importheffing, een affaire die al uitgebreid in het nieuws is geweest.
De DSI heeft al beslag gelegd op talloze wagens in showrooms, vrachtschepen en entrepots, en breidt haar onderzoek nu uit naar de kopers. De nijvere speurders van de DSI vermoeden dat meer dan duizend luxe wagens illegaal zijn geïmporteerd.
Het gaat om twee categorieën: luxe wagens die in Engeland zijn gestolen en naar Thailand verscheept, en luxe wagens uit Engeland, Italië en Japan waarvan de factuur is vervalst door een lagere prijs te vermelden dan de betaalde catalogusprijs. Uit een eerder onderzoek in 2009 is gebleken dat het verschil 50 tot 60 procent bedraagt. De facturen werden in Singapore vervalst, aldus een bron.
Van de 42 in Engeland gestolen wagens zijn middels 14 achterhaald. De laatste, een Range Rover hybride model, werd gisteren ontdekt in een loods van het entrepot in Lat Krabang. De DSI overweegt premier Prayut te vragen artikel 44 in te zetten zodat de ontdoken importheffingen gemakkelijker kunnen worden verhaald.
Importeur van luxe wagens klaagt DSI aan voor 50 mln baht
6 juni – Importeur Panusak Techaterasiri (foto) van luxe wagens sleept de DSI voor de rechter en eist een schadevergoeding van 50 miljoen baht omdat zijn bedrijf ernstige schade leidt door het beslag dat de DSI op 34 wagens in zijn twee showrooms heeft gelegd.
Panusak meent dat de invallen van de DSI in strijd met de wet waren, omdat de dienst geen rechtbankbevel kon tonen. Sinds 23 mei is zijn handel stil gevallen. Panusak beweert dat de wagens legaal zijn geïmporteerd waarbij niet gesjoemeld is met de waarde. Hij daagt de DSI uit solide bewijs te leveren dat dit niet het geval is. Panusak zegt dat hij gepiepeld wordt door de DSI omdat hij ooit een conflict had met een topambtenaar op Justitie. Hij zet ook vraagtekens achter de bewering van de DSI dat enkele wagens in Engeland gestolen zijn.
De wagens maken deel uit van 160 wagens, waaraan volgens de DSI een luchtje zit. Ze zijn in diverse showrooms in Bangkok in beslag genomen. Bij de import zou een lagere prijs zijn opgegeven dan waarvoor ze gekocht waren, wat tot een lagere importheffing leidde.
Adjunct-hoofd Korrawat van de DSI benadrukt dat het DSI-personeel zich bij de invallen in de showrooms aan de wet hield. De DSI heeft onregelmatigheden geconstateerd bij de inklaring. ‘Maar hij heeft het recht een rechtszaak aanhangig te maken.’
Een woordvoerder van de DSI zegt dat de inbeslagname niet in strijd was met de wet omdat de zaak een zogeheten ‘special case’ is. De Special Case Investigation Act van 2004 en de strafwet autoriseren de DSI beslag te leggen op de verdachte wagens voor de bewijsvoering. Als de zaak eindigt, wordt het beslag opgeheven.
Importschandaal luxe wagens: De DSI slaat terug
7 juni – Het Department of Special Investigation (DSI), door importeur Panusak aangeklaagd voor de volgens hem onwettige inbeslagname van luxe wagens in zijn showrooms, laat het er niet bij zitten. Het bestudeert zijn aanklacht om te zien of die punten bevat die schadelijk zijn voor de reputatie van de dienst. Dat zegt directeur Worranan van het Special Case Management Centre van de DSI. Indien dit niet het geval, doet de DSI niets, want ‘hij heeft alle recht de DSI aan te klagen’.
Panusak eist van de DSI 50 miljoen baht omdat sinds de DSI-actie op 23 mei zijn handel is stil gevallen. De 34 wagens waarop beslag is gelegd, zijn volgens hem legaal geïnporteerd. De DSI vermoedt daarentegen dat bij de import gesjoemeld kan zijn om minder importheffing hoeven te betalen.
Hoe lang het beslag duurt, valt nog niet te zeggen. De DSI neemt alle tijd voor haar onderzoek omdat ze bij deze zaak extra voorzichtig moet zijn.
Opinie: Ontduiken importheffing fluitje van een cent
9 juni – Het ontduiken van de importheffing op superluxe wagens is veel te gemakkelijk, schrijft Wichut Chantanusornsiri op de opiniepagina van Bangkok Post. De continuing story over de fraude bij het inklaren van de wagens vormt een illustratie van tekortkomingen in het belastingsysteem en de diep gewortelde corruptie in overheidsmechanismen.
Het feit dat zoveel mensen bij de ontduiking betrokken zijn betekent dat de voordelen zo gigantisch groot moeten zijn dat ze het risico durven nemen voor de fraude. Zoals gemeld in de media is de ontduiking wijdverbreid. Van minstens 166 wagens is gebleken dat ze zonder de juiste belasting zijn geïmporteerd, wat de overheid 3 miljard baht heeft gekost.
Maar het feit is, stelt Wichut: Zonder de hulp van overheidspersoneel, met name van de Douane, zou dit nooit gelukt zijn. Thans worden negen douaneambtenaren verdacht, waaronder twee directeuren-generaal. Zie het bericht van 30 mei Negen douanebeambten zijn het haasje.
De importheffing is extreem hoog: 328 procent van de prijs van een geïmporteerde auto met een motor van meer dan 3.000 cc. Het is een combinatie van diverse heffingen, belastingen, waaronder de importbelasting en accijns. En dan komt er nog eens 7 procent BTW bij. Dit verklaart waarom sommige bedrijven opzettelijk een lagere prijs aangeven wanneer de wagens geregistreerd worden bij de overheid.
Behalve het vervalsen van de prijs worden auto’s ook aangegeven als geïmporteerd in ‘gebruikte’ onderdelen, waardoor de importheffing slechts 30 procent bedraagt. De DSI doet onderzoek naar 7.123 wagens waarbij deze truc wordt vermoed.
Een bron bij de douane zegt dat bij invallen de medewerking van de politie nodig is omdat het vaak om invloedrijke personen gaat. Bekend is dat enkele douanebeambten doodsbedreigingen hebben ontvangen, die hen noopten om overplaatsing te vragen.
Wichut vindt de claim van de douaniers dat ze de CIF-prijzen niet kennen (cost, insurance and freight), die ik in vorige berichten gemakshalve catalogusprijs heb genoemd, niet overtuigend. Daarom zouden ze akkoord gaan met de (vervalste) factuurprijs. Op zijn best illustreert dat hun incompetentie en op zijn slechts is dat een aanwijzing dat ze hun ze ogen sluiten voor de fraude in ruil voor steekpenningen.
Wichut herinnert zich een gevalletje met passagiersbusjes waarbij het de importeurs was gelukt ze in te klaren als vrachtbusje omdat een extra losse stoel was geïnstalleerd. Dat scheelde hen duizenden baht aan belasting. (Bron: Bangkok Post, 8 juni)
Maandag 12 juni
– De National Anti-Corruption Commission (NACC) verwacht drie maanden nodig te hebben voor haar onderzoek naar belastingsontduiking bij de import van duizend luxe wagens, de eerste van enkele duizenden wagens waar de NACC onderzoek naar doet.
Witthaya Arkhompitak van de NACC zegt dat de zaak complex is, wat een snel onderzoek bemoeilijkt. Er moeten honderden personen gehoord worden en een gigantische hoeveelheid bewijs in eigen en buitenland moet onderzocht worden. Om de zaak te vereenvoudigen wordt die in delen gesplitst. Onder de verdachten bevindt zich personeel van de douane.
DSI: 13 luxe wagens in showroom STT gestolen
14 juni – Dealer Panusak Techaterasiri (SST Autocar) van luxe wagens krijgt het deksel op zijn neus want 13 van de 34 wagens in zijn showroom zijn gestolen in Engeland. De Britse National Vehicle Crime Intelligence Service heeft dit het Department of Special Investigation (DSI) laten weten.
Dat betekent dat Panusak geen poot heeft om op te staan in de rechtszaak die hij heeft aangespannen tegen de DSI. Hij eist een schadevergoeding van 50 miljoen baht omdat zijn handel is stilgevallen sinds de DSI beslag heeft gelegd op de wagens. Volgens Panusak waren de wagens legaal geïmporteerd.
DSI-hoofd Paisit wacht nog op bericht uit Engeland of de Britten in Thailand of eigen land aangifte willen doen en om uitwijzing van verdachten willen vragen. (Bron: website Bangkok Post, 13 juni)
Grijze automarkt pleit voor lagere importheffing
15 juni – Onafhankelijke auto-importeurs en distributeurs roepen het ministerie van Financiën op de importheffing van 80 procent naar 30 procent te verlagen waardoor ze een eerlijker kans hebben te midden van felle concurrentie door geautoriseerde dealers. Het is niet de eerste keer dat de zogeheten grijze markt dit verzoek doet, zegt de douane.
Behalve de importheffing moet op de geïmporteerde wagens een accijns van 10 tot 50 procent worden betaald, afhankelijk van de CO2-uitstoot, 10 procent belasting en 7 procent BTW. De combinatie van vier belastingen zorgt ervoor dat de prijs van de wagens 116 tot 328 procent boven de catalogusprijs ligt. Een probleem is bovendien dat de meeste geautoriseerde autodealers, zoals Mercedes en BMW, weigeren de auto’s in onderhoud te nemen.
Een tarief van 30 procent zou Thailand op hetzelfde niveau brengen als Maleisië en een eind maken aan de valse aangiftes, waarover thans veel te doen is, zegt Somsak Sriratanaprapas, voorzitter van de Car Importer and Distributor Association. Het 80-procent tarief is al 30 jaar van kracht. Het is destijds ingesteld om buitenlandse autofabrikanten naar Thailand te lokken. In Thailand geproduceerde auto’s vormen het grootste deel van de binnenlandse automarkt.
De grijze markt heeft het sinds 2012 moeilijk toen de douane de importheffing verhoogde en de grijze markt strenger ging controleren. In 2015 werd het CIF-tarief verhoogd met 10 tot 20 procent. Als gevolg daarvan is het aantal bedrijven in de grijze markt afgenomen van 600 naar 100 en is de verkoop ingezakt. In 2012 werden 12.831 wagens geïmporteerd, vorig jaar 3.816, terwijl de totale importwaarde in 2016 met 3,6 procent steeg. Somsak verwacht dat dit jaar drie- tot vierduizend wagens worden verkocht. (Bron: website Bangkok Post, 14 juni)
Boy Unity gearresteerd na aanklacht tegen DSI
15 juni – Auto-importeur Intarasak Techaterasiri, bijgenaamd Boy Unity, is gisteren aangehouden nadat hij de Criminal Court had verlaten, waar hij een aanklacht had ingediend tegen de DSI, die beslag heeft gelegd op 34 van zijn luxe wagens. Daardoor is zijn handel stil gevallen.
Tegen Intarasak is aangifte wegens fraude gedaan door klanten, die van hem een auto hebben gekocht en nu in het beklaagdenbankje van douane en politie zitten. Dinsdag keurde de rechtbank een arrestatiebevel tegen hem goed. Intarasak zegt verbaasd te zijn over zijn arrestatie, want hij was niet op de hoogte van het arrestatiebevel en vraagt zich af waarom de politie hem niet eerst zoals gebruikelijk heeft opgeroepen.
Volgens een eerder bericht zijn 13 van de 34 wagens in Engeland gestolen. Dat heeft de DSI vernomen van de Britse National Vehicle Crime Intelligence Service.
Vrijdag 16 juni
– Follow-up op het bericht van gisteren: Boy Unity gearresteerd na aanklacht tegen DSI. De auto-importeur van luxe wagens is vrijgelaten op een borgstocht van 300.000 baht. Intarasak oftewel Boy Unity, zoals zijn bijnaam luidt, werd woensdag aangehouden nadat hij de Criminal Court had verlaten, waar hij een aanklacht had ingediend tegen de DSI.
De aanhouding had te maken met aangiftes die klanten hebben gedaan wegens fraude. Douane en politie zitten hen nu op de hielen. In de fraudezaak worden ook drie anderen verdacht, waaronder Intarasak’s zuster. De desbetreffende wagens komen uit een vrije opslagzone zonder dat belasting was afgedragen. Eerder klaagden zes personen bij de politie dat ze hun wagen, gekocht voor bedragen variërend van 8 tot 30 miljoen baht, niet konden registreren.
Fraude met luxe wagens kost het land 650 mln baht
– De ontduiking van de importheffing op 32 luxe wagens scheelt het land 650 miljoen baht aan inkomsten, zegt het Department of Special Investigation (DSI). De wagens maken deel uit van 166 voertuigen waarop vorige maand door de DSI in showrooms in Bangkok beslag is gelegd. Sommige wagens zijn gestolen in Engeland. Bij de import van de wagens, 31 Lamborghin’s en 1 Lexus, is een lagere prijs opgegeven dan de catalogusprijs om de extreem hoge importheffing van 328 procent te ontlopen.
Gisteren gaf DSI-hoofd Paisit een update van de gezamenlijke operatie van DSI en douane om een vinger te krijgen over de illegale import. Van de 31 Lamborghini’s zijn acht Aventador, het nieuwe en duurdere model, maar ze zijn aangegeven als de goedkopere Gallardo. Daarna werden ze bij het LTD geregistreerd als Aventador, waarbij vervalste facturen zijn gebruikt. De DSI en douane gaan aangifte doen tegen de sjoemelaars.
De DSI vraagt de douane de belasting vast te stellen voor 300 bolides, waaronder de 166 in beslag genomen wagens. Een van de verdachten is importeur Intarasak. Hij heeft de DSI aangeklaagd omdat zijn handel is stil gevallen. Klanten van hem hebben aangifte gedaan wegens fraude, zij hebben nu problemen met politie en douane.
Importheffing op auto’s op de helling
28 juni – Eindelijk begint het inzicht door te dringen dat de invoerrechten van 328 procent op auto’s zo extreem hoog zijn dat ze importeurs verleiden om bij het inklaren te sjoemelen met de waarde. De douane heeft daarom besloten de methode ter bepaling van de waarde van geïmporteerde wagens, te veranderen om ze meer acceptabel te maken voor importeurs. Woordvoerder Kreechai heeft dat dinsdag bekend gemaakt, maar hij gaf geen details over de wijziging(en).
De importeurs van luxe wagens klagen al langer over de hoge belastingdruk, die is opgebouwd uit de importheffing, accijns en BTW. In de huidige GATT methode worden de door de importeurs opgegeven kosten, verzekering en vrachtprijzen gebruikt als basis voor de berekening van de belasting. Het bericht doet uitgebreid uit de doeken hoe die methode werkt, maar dat voert te ver om hier te melden. Omdat douane-ambtenaren ‘discretie’ mogen gebruiken bij de waardebepaling opent de methode de deur naar steekpenningen en corruptie.
Donderdag veilt de douane 315 voertuigen die van belastingontduikers in beslag zijn genomen. Het gaat om dure jongens als Ferrari, Aston Martin, Rolls-Royce, Bentley, Porsche, Mercedes-Benz en BMW. De duurste wagen, een 2015 California T. Ferrari, heeft een startprijs van 20,6 miljoen baht. De douane verwacht een opbrengst van 315 miljoen baht. Bij voorgaande veilingen werd 80 tot 90 procent verkocht voor prijzen 30 procent boven de startprijs.
Vijf wagens zijn uit de veiling teruggetrokken omdat ze in Engeland waren gestolen en ze aan de rechtmatige eigenaar worden teruggegeven.
In een apart bericht wordt gemeld dat de DSI vijftien partijen gaat aanklagen wegens ontduiking van de importheffing. Dinsdag moeten ze op het matje komen bij de DSI. Ze kunnen dan bewijs overleggen dat ze niet geknoeid hebben. Onder de vijftien zijn leidinggevenden van Niche Cars Group en STT Autocar.
Intarasak ‘Boy Unity’ Techaterasiri, directeur van STT Autocar, was eerder in het nieuws omdat hij de DSI heeft aangeklaagd. Sinds die vorige maand beslag heeft gelegd op de wagens in zijn showroom, is de handel stilgevallen en hebben kopers hun bestelling geannuleerd. (Bron: website Bangkok Post, 27 juni)
HK gevraagd om hulp bij gesmokkelde wagens
1 juli – De douane en de DSI hebben de autoriteiten in Hong Kong (HK) gevraagd twee luxe wagens te vorderen die uit Thailand zijn gesmokkeld alhoewel er beslag op was gelegd. Het gaat om een Mercedes-Benz en een Nissan die sinds 22 mei ontbreken in de haven van Laem Chabang.
Volgens de Britse National Vehicle Crime Intelligence Service zijn ze gestolen in Engeland en naar Thailand gesmokkeld. In totaal zouden 42 luxe wagens zijn gestolen in Engeland en naar Thailand gesmokkeld.
De Mercedes-Benz arriveerde in oktober vorig jaar per schip in Thailand, de Nissan in februari per vliegtuig. Beide zijn geïmporteerd door Master Autopart and Services Co en opgeslagen op de belastingvrije zone van het bedrijf.
Het onderzoek naar het ontduiken van de importheffing (van 328 procent) is nog steeds in volle gang. Directeur-generaal Kulit van de douane zegt dat 32 zaken zijn overgedragen aan de DSI. De DSI heeft onlangs de douane gevraagd onderzoek te doen naar 300 voertuigen. De douane werkt aan herziening van de waardebepaling van geïmporteerde wagens. Importeurs geven die lager op, zodat ze minder belasting hoeven te betalen.
Zaterdag 15 juli
– Seri Chinbaramee, directeur van de Niche Car Group, roept de autoriteiten op haast te maken met het onderzoek naar de fraude bij de import van luxe wagens. Hij zegt al een verlies van 700 miljoen te hebben geleden sinds de DSI op 18 mei beslag heeft gelegd op de wagens in zijn showrooms en servicecentra. Het gaat om 83 wagens die eigendom van het bedrijf zijn of van klanten die ze voor een servicebeurt hadden gebracht.
Seri zegt dat hij al 30 jaar in de business zit en nooit heeft gesjoemeld met de importtarieven. Hij krijgt wel een korting van de douane, omdat hij grote aantallen bolides importeert. De DSI heeft laten weten dat wagens die al gekocht zijn, kunnen worden vrijgegeven, maar de klanten mogen ze niet verkopen. Tot nu toe heeft geen enkele klant van die mogelijkheid gebruik gemaakt.
Zaterdag 22 juli
– Importeur Intarasak, bijgenaamd Boy Unity, is gisteren door de DSI geïnformeerd dat hij wordt beschuldigd van een valse verklaring bij de import in 2012 van een Lamborghini. Intarasak is een van de zestien verdachten die door de DSI zijn opgeroepen. Ze zouden bij de import van luxe wagens de waarde te laag hebben opgegeven om op de (torenhoge) importheffing te besparen.
Intarasak ontkent, hij levert volgende maand aanvullend bewijs in. De DSI heeft nog geen besluit genomen over de overige door hem geïmporteerde wagens. Ze wacht op de originele facturen. In Intarasak’s twee showrooms is vorige maand beslag gelegd op 34 wagens. Sommige zouden in Engeland gestolen zijn.
Naar aanleiding van het beslag heeft Intarasak aangifte tegen de DSI gedaan wegens machtsmisbruik. Hij heeft nog niet berekend hoeveel het beslag hem heeft gescheeld aan inkomsten. Dat weet hij pas als het beslag wordt opgeheven.
Woensdag 2 augustus
– De douane heeft in een onderzoek vastgesteld dat bij de import van 123 luxe bolides de importheffing is ontdoken, waardoor de overheid 1,8 miljard aan inkomsten heeft misgelopen. Het bedrag is een schatting, want naar 219 wagens wordt nog onderzoek gedaan. Daarvan zou de waarde te laag zijn opgegeven, aldus het hoofd van de douane, Chaiyut Khamkhun.
De DSI neemt actie tegen de sjoemelaars, maar beschouwt kopers die te goeder trouw waren, als slachtoffer. De wagens zijn door de DSI in showrooms van importeurs in beslag genomen. Het gaat onder andere om Lamborghini’s, die zijn aangegeven met een prijs van 26 tot 36 miljoen baht. Drie importeurs zijn voor verhoor opgeroepen. Als ze geen aannemelijke verklaring kunnen geven, krijgen ze een naheffing en een boete van viermaal de werkelijke waarde van de wagens.
Thailand telt 400 importeurs, waarvan velen worden verdacht van het overleggen van vervalste facturen. Sommige wagens zijn gestolen in Engeland. De wagens kunnen ook op naam gezet zijn van Thaise arbeiders en studenten die in het buitenland verblijven en die later de wagens met legitieme documenten naar Thailand brengen.
Een niet eerder genoemde zaak is de import van tweedehands auto’s uit Japan vorig jaar. Bij het onderzoek zijn vervalste rijbewijzen en kentekenplaten gevonden. Sinds 2007 zouden 815 wagens op deze manier naar Thailand zijn verscheept.
DSI ontbiedt auto-importeurs, verdacht van belastingontduiking
5 augustus – Een aantal importeurs van luxe wagens moet volgende week op het matje komen bij het Department of Special Investigation (DSI, de Thaise FBI). Ze worden ervan verdacht bij de inklaring een te lage prijs te hebben opgegeven, waardoor de overheid naar 1,16 miljard baht aan importheffingen kan fluiten. Gevoegd bij een eerder geschat verlies op 30 wagens komt het totaalbedrag uit op 1,81 miljard baht, zegt DSI adjunct directeur-generaal Korrawat.
Een groep van 15 tot 20 kopers van auto’s gekocht van de Niche Cars Group, geleid door Opas Cherdphan, vraagt zich af waarom ze van de DSI geen toestemming krijgen om hun (volgens hen) legaal gekochte auto’s te verkopen. De Niche Cars Group dringt er bij de DSI op aan de wagens zonder condities vrij te geven. De groep heeft gisteren aan de adjunct permanent secretaris van Justitie een petitie aangeboden, waarin om eigendom van de wagens wordt gevraagd.
De DSI geeft als verklaring dat ze zorgvuldig moet handelen. Wanneer ze toestaat dat in beslag genomen wagens door de eigenaar terug gevorderd worden en later verkocht, ondanks dat het om illegale producten gaat, kan de DSI onder vuur komen te liggen waarom ze dit heeft gedoogd.
Opas zegt zijn Lamborghini van 40 miljoen baht als investering te hebben gekocht. De betaalde importheffing is volgens hem ‘waarschijnlijk correct’ omdat die erg hoog was. Directeur Seri van de Niche Cars Group zegt dat zijn bedrijf al 30 jaar luxe wagens importeert en niet met de import sjoemelt.
Twijfels over import Italiaans statusblik
19 augustus – De website van BP meldt dat de importheffing op 259 luxe wagens is ontdoken, maar de krant schrijft vandaag over 650 illegaal uit Italië geïmporteerde wagens. Althans volgens de DSI op basis van gegevens van de Italiaanse autoriteiten. Het gaat om 16 Lamborghini’s, 186 Maserati’s, 390 Ferrari’s en nog enkele andere merken.
De krant meldt dat de DSI (de Thaise FBI) contact zal opnemen met de douane of op de wagens de correcte belasting is afgedragen, zegt adjunct directeur-generaal Korrawat van de DSI. Hij zegt verder dat van de vermeende 42 in Engeland gestolen wagens door de DSI 15 in beslag zijn genomen.
Over de 259 wagens schrijft de krant dat de DSI eerder de douane heeft gevraagd of de import legaal was. De douane heeft een gat van 4,3 miljard baht ontdekt van niet afgedragen importheffing. Zestien personen van drie importbedrijven zijn door de DSI voor verhoor opgeroepen over de import van 32 wagens waarop 673 miljoen baht te weinig is afgedragen, zestien personen van twee importeurs over de import van 91 voertuigen (1,16 miljard baht) en naar 136 voertuigen (2,47 miljard baht te weinig afgedragen) wordt nog onderzoek gedaan.
Verder noemt Korrawat nog 160 wagens die al verkocht zijn aan klanten en waarop beslag is gelegd. Wanneer het misgelopen bedrag bekend is, worden ze vrijgegeven. Tegen de importeurs wordt opgetreden, de klanten gaan vrijuit.
Donderdag 7 september
– Het beslag op 38 luxe wagens waarvan vermoed werd dat de importheffingen waren ontdoken door een lagere waarde op te geven, zijn teruggegeven aan de rechtmatige eigenaren. Het gaat om zeventien Rolls Royces, 17 Aston Martins, Ferrari’s en MacLarens en om vier Maserati’s van drie bedrijven. Tot nu toe is dit jaar op 259 verdachte wagens beslag gelegd.
Importeur Panusak klaagde in juni de DSI aan. De aanvallen op zijn showrooms waren volgens hem ongerechtvaardigd en leverden zijn bedrijf een zwaar verlies op. Een andere importeur beperkte zich tot een petitie aan de DSI om zijn zestig in beslag genomen Lamborghini’s en Ferrari’s terug te krijgen.
Donderdag 1 maart 2018
– Wat duren sommige zaken toch lang in Thailand. Het laatste bericht dateert van 7 september, vandaag een follow-up op de ontduiking van invoerrechten op luxe wagens. Het schandaal nadert de climax, kopt de krant, daar Italië plays ball [aan zet is?]
De DSI zegt binnenkort de prijslijst te krijgen van honderden wagens die in Italië zijn geproduceerd en later verkocht in Thailand. DSI adjunct-hoofd Korrawat heeft dat gisteren bekend gemaakt. De DSI heeft de informatie nodig om te bepalen of ze legaal geïmporteerd zijn.
De DSI ontdekte vorig jaar dat importeurs van 336 wagens uit Italië en 1.074 Britse wagens ongebruikelijk lage importheffingen hadden betaald. Het verschil werd geschat op 9 miljard baht. Tot november legde de DSI tijdens invallen beslag op 300 wagens in showrooms in Bangkok waarmee in mei was begonnen.
De douane claimt 4,2 miljard baht aan importheffingen op 250 wagens. Sommige wagens kunnen in Engeland zijn gestolen. Ze kunnen niet worden teruggegeven aan de kopers en worden teruggestuurd naar Engeland.
Andere klanten in Thailand kunnen hun gekochte auto terugkrijgen of hebben ze al gekregen. De douane heeft enkele wagens opgeslagen in de haven. De importeurs klagen dat ze er al zeven maanden op wachten.
Nog geen reacties