Follow-up

Follow-up
Nieuwsgaren gebeurt niet alleen bij de eerste publicatie over een zaak, maar ook bij volgende publicaties. Zo’n vervolg noemen we een follow-up. Ook voor de follow-up geldt dat die passief, actief of spontaan tot stand kan komen.
In de organisatie maken we onderscheid tussen korte- en langetermijnfollow-ups, en tussen specialistische en niet-specialistische follow-ups.
Follow-ups zijn er in allerlei maten en soorten, afhankelijk van het soort informatie dat ze toevoegen: een nieuw element (nieuws follow-up), regionaal element (nieuwsverhaal), persoonlijke omstandigheden (interview, portret), emoties, mening (commentaar), technische informatie, achtergrond (achtergrondverhaal), analyse (nieuwsanalyse) en mogelijke gevolgen (reportage). We spreken van een round-up (overzicht), als de krant na verloop van tijd alle voorgaande nieuwsfeiten in een artikel op een rijtje zet.

Taak 1: Bestudeer gedurende vijf achtereenvolgende dagen een landelijke en regionale krant en verzamel daaruit de eerste publicaties plus de bijbehorende follow-ups.

Taak 2: Geef aan of er sprake is van passieve, actieve of eigen nieuwsgaring en vermeld de gebruikte bronnen.

Taak 3: Maak een analyse van de verschillen en overeenkomsten in de follow-ups die je hebt gevonden van hetzelfde onderwerp. Beoordeel nauwkeurigheid, grondigheid, originaliteit, invalshoek en brongebruik.

Taak 4: Zoek berichten of andere verhalen, die zich lenen voor een follow-up. Doe suggesties en vermeld bij elke suggestie: bronnen (schriftelijk, mondeling, internet; geef namen en vindplaatsen) en genre.

 

 Queen Elizabeth aan de grond
Newport – Alle 1.815 passagiers van het luxe-passagierschip Queen Elizabeth 2, dat voor de Amerikaanse kust ter hoogte van Newport aan de grond liep, zijn zaterdag van boord gehaald. Het schip liep vrijdagavond na een vijfdaagse cruise naar Nova Sco­tia in de buurt van Buzzards Bay op een rif onder water. Drie bal­lasttanks en een lege brandstof­tank van de QE2 raakten daarbij lek.
De kapitein had in het moeilijke zeegebied het gezag in de stuur­hut overgedragen aan een loods uit Newport, die aan het roer stond toen de QE2 op het rif liep. De loods heeft een drug- en alco­holproef moeten ondergaan, ver­klaarde een woordvoerder van de kustwacht. Maar die leidde ken­nelijk niet tot een positief resul­taat, want de loods is aan boord gebleven om het schip naar een droogdok in Boston te varen.

Taak 5: Bedenk wat voor follow-up je bij dit bericht kunt schrijven.

QE2

Fotobijschrift
Sleepboten loodsen het luxe passagierschip Queen Elizabeth 2 binnen in een droogdok in Boston, waar het zal worden gerepareerd. Vrijdagavond liep het schip, na een vijfdaagse cruise naar Nova Scotia, voor de Amerikaanse kust ter hoogte van Newport op een rif onder water. De kapitein had in het moeilijke zeegebied het gezag in de stuurhut overgedragen aan een loods uit Newport. Hij stond aan het roer toen de QE2 op het rif liep. Drie ballasttanks en een lege brandstoftank van de oceaanreus raakten daarbij lek. Alle 1.815 passagiers moesten zaterdag van boord worden gehaald. Voor de Queen Elizabeth 2 is een droogdok geen vreemd terrein. Het schip heeft inmiddels een historie van aanvarinkjes en motorpech. Foto Reuter

 

Shell-zegeltjes vervangen
door waardecoupons
Rotterdam — Shell introduceert aanstaande vrijdag bij al zijn tankstations in Nederland een nieuw spaarsysteem. In plaats van zegeltjes die recht geven op allerlei cadeaus kunnen de klan­ten voortaan waardecoupons vergaren, die na ruim een jaar recht geven op contant geld en een bo­nus. Als het nieuwe spaarsysteem aanslaat, zullen de huidige spaar­zegeltjes op 1 januari 1993 ver­dwijnen. Vervolgens kunnen nog tot 1994 voile spaarkaarten wor­den ingeleverd. Shell verwacht dat het systeem met waardecou­pons zal aanslaan. De afgelopen maanden is een proef gehouden bij vijf Shell-stations in Rotter­dam. Ongeveer één op de drie klanten deed daar mee aan het nieuwe spaarsysteem.

Taak 6: Bedenk een follow-up bij dit bericht.

 

Taak 7: Onderstaand artikel is een follow-up. Probeer op basis van deze gegevens het oorspronkelijke bericht te reconstrueren, dat uitsluitend gebaseerd was op informatie van de politie. Er kwamen dus geen citaten van de bestuurder in voor. Lengte: 15 regels, kop 2×15 tekens.

trambestuurder

Trambestuurder krligt applaus na heroveren tas
Rotterdam — ‘Het leek wel Stars­ky en Hutch’, zegt de 29-jarige Frank Overmans. Het is twee da­gen na zijn succesvolle achtervol­ging op een tasjesdief op de Boe­zemweg. De moedige trambe­stuurder van lijn 7 reageerde blik­semsnel toen hij, rijdend over de Boezemweg, zag dat in zijn tram een hoogbejaarde vrouw van haar tas werd beroofd. ‘Die gozer zal ik krijgen’, dacht hij. In een vloei­ende beweging kwam hij over­eind, sloot de bestuurderscabine af en sprong de tram uit. De tas­jesdief haalde hij al snel in en op de Goudse Rijweg gooide de man zijn buit in paniek weg.
‘Het mooiste was nog dat toen ik met de tas terugliep naar de tram, er op dat moment een politiewa­gen aankwam. Ik riep nog naar ze, dat die knakker er van door ging. Maar de agenten antwoord­den dat ze daarvoor niet gekomen waren en reden weer verder.’ Te­ruggekomen bij de tram werd hij door de passagiers met applaus begroet. ‘Ik kwam via de achter­ingang binnen en liep langs de klappende mensen naar voren.’
De oude vrouw wilde de RET-er nog met een tientje belonen, maar daar wilde hij niets van weten. Collega-trambestuurders sta­ken hun duim omnoog zodra ze hem passeerden als blijk van goedkeuring. Zij waren dankzij de mobilofoonverbindin g met de centrale meldkamer allemaal op de hoogte.
Overmans was naar zijn zeggen extra alert geweest omdat dezelf­de persoon al eerder een poging tot diefstal had gedaan. De man probeerde bij de halte Van Vliet­laan vergeefs om de tas van een moeder met kind weg te nemen. ‘Vanaf dat moment hield ik hem in de peiling. We hebben twee spiegels in de cabine, zodat je de hele tram goed kunt overzien.’
Bij de volgende halte op de Boe­zemweg, zag de man zijn kans schoon. toen de 85-jarige vrouw instapte en vlak achter de cabine van Frank Overmans ging zitten. De bestuurder zag de man naar voren lopen en bij het uitstappen de tas van de bejaarde vrouw los­rukken.
Frank Overmans is ruim twee jaar trambestuurder. maar werkt al zes jaar bij de RET, waar ook zijn vader altijd op de loonlijst heeft gestaan. Hij begon als stationsbeambte bij de metro em werkte één jaar bij de controle. ‘In dat jaar kreeg ik zelfverdedi­gingsles. Dat heb je echt wel no­dig, want voor die ene keer moet je klaar kunnen staan.’ Trambe­stuurder zijn is een verantwoordelijke baan, vindt hij. De passa­giers komen vaak bij de bestuur­der zitten als ze zich niet veilig voelen. En dat komt nog al eens voor. ‘De mensen verwachten van de bestuurder dat hij ingrijpt als er wat aan hand is. Zelf doen ze niets, ook al ligt er iemand bloedend op straat.’

  • Geen Trackbacks
  • Reacties (0)
  1. Nog geen reacties